VCA basis proefexamen Gratis | Oorzaken van onveilig gedrag

Veilig werken | Menselijk gedrag | Oorzaken van onveilig gedrag


1.2.3 De invloed van het menselijk gedrag op veilig werken


1. Gedrag en VGM-beleid:
- Gedrag of acceptatie van gedrag is een belangrijke oorzaak van ongevallen.
- Na het beleid gericht op techniek en organisatie wordt via ’gedrag’ ingespeeld op de menselijke factor.

2. Oorzaken van onveilig gedrag:
- Tolereren van overtredingen, gebrek aan leiderschap.
- Gebrek aan kennis/informatie (= niet weten).
- Verkeerd aanwijzen van taak (gebrek aan vaardigheden = niet kunnen).
- Onwil (= niet willen).
- Tegenstrijdige doelstellingen/opdrachten.
- Ontbreken voorbeeldfunctie.

3. Beleidselementen:
- Beleid gericht op betere veiligheidsprestaties.
- Duidelijk geformuleerde opdracht.
- Duidelijkheid over gewenst en ongewenst gedrag.
- Duidelijkheid over prioriteit van veilig werken.
- Sanctie- en beloningsbeleid.
- Communicatie- en bewustmakingscampagnes.
- Bedrijfscultuur.

4. De rol van de leidinggevende:
- Leidinggevende bepaalt de werkwijze.
- Leidinggevende houdt toezicht.
- Leidinggevende beschikt over de benodigde informatie over de medewerkers, het werk en de omstandigheden.

5. Elementen van organisatie:
- Gestructureerd overleg.
- Veiligheidsgedrag observaties.
- Juiste man op de juiste plaats.
- Een goed onthaal/introductie.
- Vragen en klachten adequaat afhandelen.


VCA basis proefexamen Gratis


---------------------------------

VCA oefenvragen

---------------------------------

1. Is het gedrag van werknemers een belangrijke oorzaak van ongevallen?


A. Het gedrag van werknemers is nooit de oorzaak van ongevallen.

B. Het gedrag van werknemers is enkel oorzaak van ongevallen wanneer niet de juiste persoonlijke beschermingsmaterialen gebruikt worden.

C. Het gedrag van werknemers is een belangrijke oorzaak van ongevallen.


Keuze A...........Keuze B...........Keuze C

---------------------------------

2. Is de acceptatie van het gedrag van werknemers een belangrijke oorzaak van ongevallen?


A. De acceptatie van het gedrag van werknemers is een belangrijke oorzaak van ongevallen.

B. De acceptatie van het gedrag van werknemers is geen belangrijke oorzaak van ongevallen.

C. De acceptatie van het gedrag van werknemers is enkel een belangrijke oorzaak van ongevallen bij werken op hoogte.


Keuze A...........Keuze B...........Keuze C

---------------------------------

3. Kan men via het gedrag van de medewerkers inspelen op de menselijke factor in het VGM-beleid?

Door een beleid te voeren op het gedrag van medewerkers kan men inspelen op de menselijke factor bij het VGM-beleid.

4. Kan het tolereren van overtredingen een oorzaak zijn van onveilig gedrag?

Het tolereren van overtredingen kan een oorzaak zijn van onveilig gedrag.

5. Kan een gebrek aan leiderschap een oorzaak zijn van onveilig gedrag?

Het gebrek aan leiderschap kan een oorzaak zijn van onveilig gedrag.

6. Kan een gebrek aan kennis van de medewerker een oorzaak zijn van onveilig gedrag?

Een gebrek aan kennis van een medewerker kan een oorzaak zijn van onveilig gedrag.

7. Kan een gebrek aan informatie een oorzaak zijn van het onveilig gedrag van een medewerker?

Het gebrek aan informatie kan een oorzaak zijn van het onveilig gedrag van een medewerker.

8. Kan het verkeerd aanwijzen van een taak een oorzaak zijn van onveilig gedrag van een medewerker?

Het verkeerd aanwijzen van een taak kan een oorzaak zijn van het onveilig gedrag van een medewerker.

9. Kan het gebrek aan vaardigheden van een medewerker een oorzaak zijn van het onveilig gedrag van de medewerker?

Het gebrek aan vaardigheden van de medewerker kan een oorzaak zijn van het onveilig gedrag van de medewerker.

10. Kan de onwil van een medewerker een oorzaak zijn van het onveilig werken van de medewerker.

De onwil van de medewerker kan een oorzaak zijn van het onveilig werken van de medewerker.

11. Kan het geven van tegenstrijdige doelstellingen aan een medewerker een oorzaak zijn van onveilig gedrag van de medewerker?

Het geven van tegenstrijdige doelstellingen aan een medewerker kan een oorzaak zijn van zijn onveilig gedrag.

12. Kan het geven van tegenstrijdige opdrachten aan een medewerker een oorzaak zijn van onveilig gedrag van de medewerker?

Het geven van tegenstrijdige opdrachten aan een medewerker kan een oorzaak zijn van zijn onveilig gedrag.

13. Kan het ontbreken van een voorbeeldfunctie een oorzaak zijn van het onveilig gedrag van medewerkers?

Het ontbreken van een voorbeeldfunctie kan een oorzaak zijn van het onveilig gedrag van medewerkers.

14. Hoe moed het veiligheidsbeleid gericht zijn op de veiligheidsprestaties van de medewerkers?

Het beleid moet gericht zijn op steeds betere veiligheidsprestaties.

15. Hoe moet het veiligheidsbeleid gericht zijn op de opdrachten van de medewerkers?

Het veiligheidsbeleid moet gericht zijn op duidelijk geformuleerde opdrachten voor de medewerkers.

---------------------------------

16. Hoe moet het veiligheidsbeleid gericht zijn op gedrag van de medewerkers?


A. Het veiligheidsbeleid moet duidelijk zijn over het gewenst en het ongewenst gedrag van de medewerkers.

B. Het veiligheidsbeleid moet duidelijk zijn over het op tijd komen van medewerkers.

C. Het veiligheidsbeleid moet duidelijk zijn over het ziekteverzuim van medewerkers.


Keuze A...........Keuze B...........Keuze C

---------------------------------

17. Hoe moet het veiligheidsbeleid gericht zijn op het veilig werken van de medewerkers?


A. Het veiligheidsbeleid moet duidelijk zijn over de prioriteit van het halen van de productienormen.

B. Het veiligheidsbeleid moet duidelijk zijn over de prioriteit van de kosten.

C. Het veiligheidsbeleid moet duidelijk zijn over de prioriteit van veilig werken van de medewerkers.


Keuze A...........Keuze B...........Keuze C

---------------------------------

18. Moet er binnen het veiligheidsbeleid een sanctiebeleid gevoerd worden voor de medewerkers?

Binnen het veiligheidsbeleid moet er een duidelijk sanctiebeleid gevoerd worden voor de medewerkers.

19. Moet er binnen het veiligheidsbeleid een beloningsbeleid gevoerd worden voor de medewerkers?

Binnen het veiligheidsbeleid moet er een duidelijk beloningsbeleid gevoerd worden voor de medewerkers.

20. Moeten communicatiecampagnes een element zijn van een veiligheidsbeleid in een bedrijf?

Duidelijke communicatiecampagnes moeten een element zijn van het veiligheidsbeleid van een bedrijf.

21. Moeten bewustmakingscampagnes een element zijn van een veiligheidsbeleid in een bedrijf?

Duidelijke bewustmakingscampagnes moeten een element zijn van het veiligheidsbeleid van een bedrijf.

22. Moet het veiligheidsbeleid in een bedrijf deel uitmaken van de bedrijfscultuur?

Het veiligheidsbeleid in een bedrijf moet deel uitmaken van de bedrijfscultuur.

23. Wie bepaald de werkwijze van het veiligheidsbeleid in een bedrijf.

De leidinggevende van het veiligheidsbeleid bepaald de werkwijze van het veiligheidsbeleid in het bedrijf.

24. Wie houd toezicht op de naleving van het veiligheidsbeleid?

De leidinggevende van het veiligheidsbeleid houd toezicht op het veiligheidsbeleid in het bedrijf.

25. Moet de leidinggevende van het veiligheidsbeleid beschikken over de benodigde informatie van de medewerkers?

De leidinggevende van het veiligheidsbeleid moet beschikken over benodigde informatie van de medewerkers.

26. Moet de leidinggevende van het veiligheidsbeleid beschikken over informatie van het werk dat uitgevoerd moet worden door de medewerkers?

De leidinggevende van het veiligheidsbeleid moet beschikken over informatie van het werk dat uitgevoerd moet worden door de medewerkers.

27. Moet de leidinggevende van het veiligheidsbeleid beschikken over informatie over de omstandigheden waarin medewerkers het werk moeten uitvoeren?

De leidinggevende van het veiligheidsbeleid moet beschikken over informatie over de omstandigheden waarin medewerkers het werk moeten uitvoeren.

28. Op welke wijze moet het overleg binnen het veiligheidsbeleid in een bedrijf gebeuren.

Het overleg binnen het veiligheidsbeleid in een bedrijf moet op een gestructureerde manier gebeuren.

29. Hoe moet het veiligheidsbeleid van een bedrijf georganiseerd zijn om het veiligheidsgedrag van medewerkers te controleren.

Het veiligheidsgedrag van medewerkers controleren moet gebeuren door het organiseren van observatierondes.

30. Hoe moet het veiligheidsbeleid van een bedrijf de medewerkers selecteren om een bepaalde opdrachten uit te voeren.

De juiste man op de juiste plaats is de meest veilige selectie van medewerkers om het veiligheidsbeleid van het bedrijf uit te voeren.

---------------------------------

31. Hoe moet het veiligheidsbeleid georganiseerd worden voor het onthaal van nieuwe medewerkers?


A. Nieuwe medewerkers moeten nog niet deelnemen aan het veiligheidsbeleid bij het onthaal in het bedrijf.

B. Een goed onthaal met voldoende informatie moet deel uitmaken van het veiligheidsbeleid van een bedrijf.

C. Na 14 dagen inwerkperiode moet pas voldoende informatie gegeven worden over het veiligheidsbeleid van een bedrijf.


Keuze A...........Keuze B...........Keuze C

---------------------------------

32. Hoe moet het veiligheidsbeleid georganiseerd worden voor de introductie van nieuwe medewerkers?


A. Een goede introductie met voldoende informatie kan deel uitmaken van het veiligheidsbeleid van een bedrijf.

B. Een goede introductie met voldoende informatie moet deel uitmaken van het veiligheidsbeleid van een bedrijf.

C. Een goede introductie met voldoende informatie mag nooit deel uitmaken van het veiligheidsbeleid van een bedrijf.


Keuze A...........Keuze B...........Keuze C

---------------------------------

33. Hoe moet het veiligheidsbeleid van een bedrijf georganiseerd worden om vragen van medewerkers af te handelen?

Het veiligheidsbeleid van een bedrijf moet zo georganiseerd zijn dat vragen van medewerkers adequaat worden afgehandeld.

34. Hoe moet het veiligheidsbeleid van een bedrijf georganiseerd worden om klachten van medewerkers af te handelen?

Het veiligheidsbeleid van een bedrijf moet zo georganiseerd zijn dat klachten van medewerkers adequaat worden afgehandeld.

<< Terug
VCA --------------------------------------------------------------
1. Voorbereiden, bespreken en inspecteren van de werkzaamheden
1.1 Regelgeving en veiligheidsregels
1.2 Veilig werken, overleg en inspecties
1.2.1 Gedrag en veilig werken
1.2.2 Orde en netheid

--> 1.2.3 De invloed van het menselijk gedrag op veilig werken <--

1.2.4 Algemene gedragsregels voor veilig werken
1.2.5 Gedrag en veilig werken
...
1.3 Preventie
2. Uitvoeren van werkzaamheden
3. Beheersen van specifieke gevaren
4. Beheersen van incidenten en noodsituaties




VCA basis proefexamen